Het aantal meldingen van te hoge vrachtwagens in de Maastunnel is sinds de grote opknapbeurt in 2019 met zo’n 25% toegenomen.

Voordat de tunnel een twee jaar durende renovatie en restauratie onderging, waren er gemiddeld acht hoogtemeldingen per dag. Dat zijn er nu 10. Vrachtwagens die hoger zijn dan 4 meter krijgen een signaal dat deze te hoog zijn voor de tunnel. Aan beide kanten van de tunnel springen de verkeerslichten dan op rood, zodat de vrachtwagen kan keren. Overig verkeer kan in deze tijd niet door de tunnel.

De stijging van hoogtemeldingen kan verschillende oorzaken hebben. Het gaat niet alleen om vrachtwagens die echt te hoog zijn.  Een uitstekend zeil of een verkeerd verdeelde lading kan er ook voor zorgen dat het hoogtedetectiesysteem alarm slaat. Ook kan het zijn dat de apparatuur momenteel te scherp afgesteld staat.

Onderzoek

De Gemeente Rotterdam doet onderzoek naar de oorzaak van deze stijging. Om het aantal meldingen te beperken heeft de gemeente eerder al aanpassingen gedaan aan het hoogtedetectiesysteem. Het slaat nu pas alarm als een wagen een paar centimeter hoger is dan 4 meter.

Bron: AD.nl

Professionele routeplanner voor vrachtwagens

Reguliere routeplanners, zoals Google Maps, zijn erg handig, maar zien niet of er met een normale auto of vrachtwagen wordt gereden. TLNplanner houdt rekening met alle relevante parameters voor vrachtwagens. Zoals tolkosten, brughoogtes, het voertuigprofiel van uw vrachtwagen, emissieberekening en ook tunnelrestricties voor ADR voertuigen.

Lees ook de blogs:
Waarom Google Maps niet geschikt is voor het plannen van uw vrachtwagenroute »
Voorkom problemen bij tunnels »

Test 15 dagen gratis

Nu testen »

TLNplanner aanschaffen

Bestel direct »

Gratis online demo TLNplanner

Vraag nu aan »

x

Verhoging Duitse Maut vanaf 1 december 2023!

icon tlnplanner tracing

Bereken nu de impact van de Duitse tolverhoging met TLNplanner!

 

Test gratis! »