De Duitse tol geldt voor binnen- en buitenlandse vrachtwagens vanaf 7,5 ton. Wanneer u voor uw werk over Duitse autosnelwegen en rijkswegen rijdt, is het dus van belang om op de hoogte te zijn van de laatste toltarieven. Aangezien de tarieven per land verschillen, is het begrijpelijk dat u soms door de bomen het bos niet meer ziet. Ook de wijzigingen in tolheffing maken het er niet eenvoudiger op. Welke tolkosten zijn op uw wagen van toepassing? En hoe zit het met de actuele tolheffing in Duitsland? Maut Duitsland berekenen doet u met TLNplanner. Het berekent de actuele tolkosten, zodat u niet voor vervelende verrassingen komt te staan.
Wanneer betaalt u Duitse tol (maut)?
Sinds 2015 geldt de Duitse LKW-Maut niet meer alleen voor vrachtwagens van 12 ton of meer, maar ook voor vrachtwagens met een minimaal gewicht van 7,5 ton. U betaalt deze tol als u gebruik maakt van de Duitse autosnelwegen. Deze wegen worden ook wel ‘bundesautobahnen’ genoemd en vallen onder het federale beheer. Er bestaat echter ook tol voor bundesstrasse. Dit zijn wegen buiten de snelweg, die ook onder de verantwoordelijkheid van de federale overheid vallen. In 2018 is het totale Duitse wegennet onder de tolheffing gebracht. Daardoor bedraagt het gehele Mau plichtige wegennet nu ongeveer 55.000 kilometer!
Hoeveel Duitse maut betaalt u?
De precieze tolkosten die u moet betalen hangen af van een aantal factoren:
- aantal assen;
- gewicht van uw voertuig;
- emissieklasse;
- lengte van het traject.
Het aantal assen heeft niet alleen betrekking op uw voertuig zelf, maar ook op een eventuele aanhangwagen of oplegger. Zorg ervoor dat u een document hebt waaruit de euroklasse van uw vrachtwagen blijkt. Dit is de uitstootklasse van voertuigen in de Europese Unie. De betaling zelf verloopt via automatische incasso, met een tankkredietkaart of via afschrijving van een voorschotrekening.
Wijzigingen in de tol voor vrachtwagens in Duitsland
De Duitse tol in 2019 wordt aanzienlijk hoger dan in 2018. In mei 2018 besloot Duitsland de tol voor vrachtwagens fors te verhogen, met zo’n 20 tot zelfs 60 procent. Vrachtauto’s met euroklasse 6 en vier assen betalen 60 procent meer dan voorheen. Een bestuurder van een voertuig met Euro 5-motor en vijf assen legt ongeveer 27 procent meer tolbelasting neer. Vanaf 1 januari 2019 gaat de nieuwe tolheffing in Duitsland in. De verhoogde vrachtwagen tol heeft uiteraard een grote invloed op al het transportverkeer dat Duitsland doorkruist. Het wordt nu nog belangrijker om een zo efficiënt mogelijke route uit te stippelen. Zo gaat u onnodige tolkosten uit de weg en bespaart u bovendien veel brandstof. Maak gebruik van TLNplanner om automatisch maut Duitsland te berekenen en altijd de beste route te rijden. Door de actuele tolinformatie weet u precies welke kosten u moet verwachten. Zo maakt u van tevoren alvast een adequate kostenberekening.
Bereken maut Duitsland
Duitsland is van plan om vanaf 2020 de tolheffing ook voor buitenlandse automobilisten in te voeren. TLNplanner houdt de precieze ontwikkelingen voor u in de gaten, zodat u altijd op accurate tolberekeningen kunt rekenen. Test TLNplanner nu gratis. Selecteer gemakkelijk het passende voertuigprofiel. Op basis van dit profiel berekent de routeplanner niet alleen efficiënte routes, maar ook de bijbehorende tolkosten. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!
Bronnen:
www.tln.nl/actueel/
www.evofenedex.nl/kennis/landeninformatie/duitsland/belastingen