Tender+ werkt efficiënt

Door gebruik te maken van de TLNplanner voorkomen opdrachtgevers en vervoerders al jarenlang discussie over rijtijden en afstanden. Met een nieuwe module kunnen ritvarianten nu bovendien veel sneller en trefzekerder worden berekend. Een klant geeft zijn mening over die ‘upgrade’.

De TLNplanner is al vele jaren de standaard online routeplanner voor de logistieke branche. Op het eerste oog wellicht gelijk aan de informatie die Google Maps biedt, maar de TLNplanner is specifiek ontwikkeld voor de logistieke sector. Bij de berekening van routes houdt de TLNplanner rekening met een voertuigprofiel, rij- en rusttijden en tolkosten, waardoor de berekende afstand, rijtijd en bijkomende kosten ook werkelijk voor een vrachtauto zijn. Gebruik van de TLNplanner voorkomt discussies tussen opdrachtgevers, vervoerders en verladers over dergelijke basiszaken. Maar om grotere aantallen ritten en varianten te berekenen, is TLNplanner wat minder geschikt. Data moeten diverse keren worden ingevoerd en dat maakt de procedure omslachtig en tijdrovend. Met de onlangs toegevoegde Excel module worden die berekeningen nu juist heel eenvoudig. Dat zegt niet alleen ontwikkelaar PTV Group, maar ook een grote klant als Mainfreight die de nieuwe module inmiddels regelmatig gebruikt.

Strategische berekeningen

Logistiek dienstverlener Mainfreight heeft een vast klantenbestand, maar enkele medewerkers zijn ook doorlopend actief met onderzoeken of het bedrijf potentiële klanten aantrekkelijke aanbiedingen kan doen. Met name voor deze strategische berekeningen, blijkt de nieuwe tender+ module heel geschikt, zo geeft projectmanager Sjoerd van den Bos aan. Samen met zijn collega Menno Diepenbroek (verantwoordelijk voor beantwoording van tenders) is hij een heel regelmatige gebruiker van de TLNplanner én van de nieuwe module. “Wij maken onder meer de kostenberekeningen voor potentiële klanten. Dat houdt in dat wij allerlei alternatieven doorrekenen, bijvoorbeeld voor de keuze van een van onze distributielocaties en de bijbehorende routes. Een andere belangrijke toepassing is het bepalen van de kosten van de fijnmazige distributie die wij uitvoeren voor buitenlandse partners. Met tender+ kun je nu heel precies de kosten van een zending in allerlei variaties laten berekenen.” Dat het daarbij om serieus rekenwerk gaat, blijkt wel uit het feit dat ook de planner minutenlang staat te rekenen en via een melding via de mail laat weten dat de uitkomsten van het rekenwerk klaar staan.

Bedrijfsgevoelige informatie

Team Mainfreight maakt geen gebruik van álle mogelijkheden die de planner biedt. “Je kunt ook onderliggende kernkosten voor je dienstverlening in het systeem invoeren, zoals chauffeurslonen, of kosten per kilometer afhankelijk van voertuigtypes. Dat doen wij bewust niet. In de totstandkoming van tarieven willen we daarmee kunnen spelen, zonder dat we keer op keer terug naar de planner moeten voor uitkomsten. Daarbij voelt het onprettig om zulke bedrijfsgevoelige informatie in een platform buiten ons eigen bedrijf vast te leggen. Maar voor kleinschaligere bedrijven zou het misschien wél een goede optie zijn om alles door de online planner te laten berekenen.” Sjoerd en Menno waren er niet bij betrokken toen Mainfreight, destijds nog bekend als Wim Bosman, koos voor de TLNplanner. Bij de keuze voor de tender+ module waren zij wél betrokken. Mainfreight is er "superblij" mee. Een prima upgrade dus.

Download deze klantcase in pdf »

Gebruik net als Mainfreight ook TLNplanner »

Test 15 dagen gratis

Nu testen »

TLNplanner aanschaffen

Bestel direct »

Gratis online demo TLNplanner

Vraag nu aan »

x

Verhoging Duitse Maut vanaf 1 december 2023!

icon tlnplanner tracing

Bereken nu de impact van de Duitse tolverhoging met TLNplanner!

 

Test gratis! »